Monday, June 23, 2014

MISS PERSON NAMED MAK AND BAPAK


Petang ni aku tak rasa nak study walaupun exam tak lama lagi.Ntah kenapa hari ni aku sangat malas..Mungkin sebab lebih tidur kot.(bukan kot memang pun).Biasanya kalau aku malas aku akan makan then bila da habis makan datangla balik mood tu.Tapi hari ni aku puasa.Yalah aku ni bukannya banyak buat ibadah.Selalu sangat buat dosa adalah.Ada kesempatan ni buatlah ibadah ckit.Harap2 dengan ibadah sunat ni dapatala aku cover pahala aku tak baca al mathurat.

Sebenar-benarnya aku post ni sebab aku baru je baca satu artikel pasal mak.Aku lebih suka baca artikel kalau penulis guna istalah mak daripada guna istilah mama,ibu,mami,ummi atau apa2la yang sama waktu dengannya.Bukan aku nak cakap istilah tu tak sedap di dengar cuma istilah mak lagi masuk dengan aku sebab aku panggil mak aku MAK.

Aku pernah dengan orang cakap yang kita kena nangis at least sebulan sekali.Kalau tak nanti hati akan jadi keras.So bila aku rasa dah lama tak nangis aku akan cari dua benda kat lab top aku ni.Kalau bukan video kewafatan Rasulullah aku akan cari video yang berkaitan mak dan bapak.Dua benda ni la yang memang berkesan buat aku nangis.

Pernah sekali aku tak dapat study dengan baik.Kali tu memang dasyat.Langsung tak masuk apa2 yang aku baca.Aku start fikir aku ada buat something yang salah ka sampai aku tak dapat nak focus ni.Then aku luah sama kakak aku yang tercinta,Dia kata aku tak disiplin.Memang betul apa yang dia cakap tapi bukan itu yang aku mau dengar..Aku mau dengar something yang boleh menaikkan semangat aku.So aku anggap luah perasan sama kakak tak berkesan.So aku fikir cara lain.Tetiba aku ingat mak aku.Bukannya aku tak ingat bapak aku mean aku tak sayang dia.Aku sayang dua2 tapi aku lebih rapat dengan mak.Yala kan dari kecik mak yang selalu ada kat rumah.Bapak selalu tak da kat rumah kerja.So aku pun call mak aku.Mak aku kata aku rindu sebab tu tak dapat concentrate.Bila fikir2 balik memang betul pun.Tapi aku tak cakap sebab aku tak suka la g tau mak aku kalau aku rindu.Dia mesti nangis.Aku tak suka la dengar mak aku nangis walaupun aku tau yang dia nangis tu bukannya dia marah kat aku tapi dia sangat rindu kat aku.

Ha satu lagi aku nak cerita.Aku ni merupakan anak mak dan bapak aku yang pertama sekali hidup berdikari.Kan aku masuk asrama sejak aku form one.So 13 tahun dah jauh dari mak bapak.Biar aku jauh macam mana dan macam mana sekali kesusahan yang aku hadapi aku takkan nagis depan mak bapak aku.Even aku just call pun aku takkan nangis.Kalau aku sakit bila aku dah sihat baru aku g tau yang aku dah sihat.Mak aku pun pelik tetiba je sihat bila masa pulak anak aku ni sakit.Tapi first time aku sampai kat MESIR ni aku rasa aku jauh yang teramat dengan maka bapak aku.Aku pun call la.Excited sebab first time dapat call lama dengan kadar yang murah.Smart Voip la apa lagi.Aku nangis sampai yang tak boleh bercakap tu.Mak aku tanya aku dalam kesusahan ka kat sini??????Aku tak bagi jawapan.Bukannya aku tak da jawpan tapi aku tak dapat bercakap sebab nangis yang teramat.Siap masuk bawah meja lagi.Nak sembunyi dari budak2 lain yang ada kat cc time tu.Then aku demam........Sedih gilak time tu.Dahla tengah rindu nak mampus family demam sibuk juga nak menyerang time tu.Lepas tu aku fikir mesti mak aku tengah risau giler pasal aku time tu.So aku kata aku mesti sihat esok supaya aku dapat call mak aku dengan suara yang gembira.Alhamdulillah aku sehat keesokan harinya.Aku berjaya call mak aku dengan suara yang happy.Thanks Allah for give me healthy.

Lepas tu aku ok da ckit kat cni.Rindu2 ni aku dah kurangkan sebab nak focus study.Tapi kadang2 rindu separuh mati juga.Syukur Alhamdulillah tahun ni aku berezeki balik.So dapat la lepas rindu.Tahun depan kalau aku dapat biaiswa aku nak berazam nak jimat supaya aku dapat balik.Abang tak kan dapat larang aku balik kalau aku guna duit sendiri.Amin....................

O ya aku nak tanya ada tak orang yang tak sayang mak bapak kat dunia ni????Normally kita akan dapat jawapan SAYA SAYANG MAK BAPAK SAYA!!!!!!!!!Tapi yang peliknya kenapa timbul kes anak derhaka?Yang pelik bin ajaib lagi ni yang derhaka tu anak yang sangat disayangi oleh mak bapak dorang sejak kecil lagi.Kalau anak yang dibuang tepi tong sampah ke anak yang dijual untuk jdi pelacur ke anak yang tak pernah langsung dipeduli oleh mak bapak ke yang derhaka logik la ckit.Tapi bukanla aku nak cakap anak yang kurang kasih sayang ni boleh derhaka suka hati dorang.tapi orang kata ada logik la ckit.So yang pasal anak yang dapat kasih sayang yang sepenuhnya.PELIK PELIK.Ha satu lagi yang budak2 yang semakin rosak akhlak dia ni.Pandai2 cakap "saya jadi macam ni sebab mak bapak saya tak pedulikan saya.Dorang sibuk dengan kerjaya je".Geram la dengar orang cakap macam tu.Da namanya mak bapak kita ni orang dewasa memanglah hidup dorang akan dihiasi dengan kerja.Takkanla mak bapak kita yang dah masuk alam dewasa sibuk dengan study yang kita ni alam remaja sibuk dengan kerjaya.Cubala fikir guna logik akal ckit.Nanti kalau mak bapak 24 jam duduk kat rumah tak kerja tak da gaji.Pandai pulak cakap mak bapak kita ni tak tahu tanggungjawab.Tau nak lahirkan kita je tapi tak tau nak bagi keselesaan hidup.Sekali lagi.FIKIR GUNA LOGIK AKAL LA WAHAI HAMBA ALLAH!!!!!!!!!!!!

Aku ni pandai je cakap orang yang aku ni????????ntah la.Aku masih memerlukan mak bapak aku untuk hidup.Sebab tu aku boleh dikatakan anak yang solehah(solehah ke??????????)
Aku harap sampai aku mati pun perasan sayang aku terhadap mak bapak aku takkan pernah berubah.Memangla orang cakap perempuan ni susah nak sayang mak bapak macam waktu bujang dengan lepas kahwin.Yala kan pompuan ni kalau dah kahwin keutamaan terletak pada suami.So aku harap suami takkan jadi penghalang untuk aku sayang mak bapak aku macam sekarang.Amin......................

O ya mak aku nama dia PATIMANG BINTI ALI.Bapak aku pulak TAHIR BIN ACOK.Dorang dua ni la yang jadi idola aku selepas Rasulullah s.a.w.Benda yang aku selalu cakap pasal keistimewaan mak bapak aku ialah walaupun dorang tak educated person tapi dorang setanding dengan peguam,doktor,menteri atau apa2 la yang sama waktu dengan nya yang bergelar mak bapak.Kenapa aku cakap begitu sebab dorang pun mampu besarkan anak2 dorang semua jadi macam anak2 doktor segala tu.Tula keistimewaan mak bapak aku yang aku akan jadikan aku berjaya sampai ke tahap sekarang.

So ini jela yang dapat aku tulis pasal mak bapak.Pada sapa2 yang terasa kurang sayang mak bapak dia fikir2 la.Siapala kita tanpa dorang dua tu.Ingat syurga kat tapak kaki mak(jangan pulak lepas ni ada yang korek kaki mak dia nak cari syurga.Bukan syurga yang korang jumpa tapi neraka.Yala bunuh mak la namanya tu) dan restu Allah terletak pada restu mereka berdua.

MISS AND YOU SO MUCH MAK AND BAPAK!!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment